PolskiAngielski
Schowek 0
Twój schowek jest pusty
Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Aktualności » Jakość powietrza w szkołach

Jakość powietrza w szkołach

Temat jakości powietrza w polskich szkołach poruszany jest głównie w okresach jesienno-zimowych a problem występuje przez cały rok.


Życie każdego człowieka w dużej mierze uzależnione jest od jakości powietrza. Biorąc pod uwagę prowadzone w ostatnich latach badania, problem zanieczyszczenia powietrza oraz jak wpływa ono na zdrowie i zachowanie ludzi w różnych środowiskach, nabiera coraz większego znaczenia. W szczególności jeżeli chodzi o najmłodsze dzieci w "pracy" - czyli w szkołach. To właśnie dzieci są fizjologicznie bardziej podatne na zanieczyszczenie powietrza w porównaniu z osobami dorosłymi i to właśnie z myślą o dzieciach w 2021 powstał program „Wolność oddychania”.  


alt


Skala problemu

W kwietniu 2021 roku, polski start-up Airly rozpoczął instalację czujników zanieczyszczenia powietrza w szkołach Wielkiej Brytanii, wspomagając tym samym zapoznanie się z poziomem problemu jaki towarzyszy dzieciom i ich rodzicom. Kampania pomogła społeczności lokalnej a także władzom samorządowym w zdobyciu wiedzy na temat powietrza, którym oddychają uczniowie oraz zmian następujących w zależności od pory dnia.


Zebrane dane stanowiły przekonujący argument dla lokalnych radnych, by mogli wdrożyć środki poprawiające jakość powietrza w okolicach szkół. W 35 z 36 obiektów poziom stężenia zanieczyszczenia PM2.5 przekraczał bezpieczne nomy ustalone przez Światową Organizację Zdrowia. Szkoła podstawowa St Anselm’s w Londynie odnotowała najbardziej zanieczyszczone powietrze gdy w tym samym momencie szkoła Davidson’s Mains w Edynburgu charakteryzuje się najmniej zanieczyszczonym powietrzem, ze średnim stężeniem PM2.5 poniżej 5 ug/m3. Z początkiem roku 2022 bezpieczna roczna norma dla dwutlenku azotu (NO2) została przekroczona w 21 szkołach. Przekroczone zostały normy dobowe (dzienne) dla NO2 i PM2.5 w każdej z badanych szkół. W 50% szkół normy dzienne były przekraczane co drugi dzień, w pozostałych co trzeci. Najwyższe notowane stężenia NO2 występowały w godzinach porannych i popołudniowych. Związane jest to z natężeniem ruchu drogowego oraz z porami, w których uczniowie przychodzą i wychodzą ze szkoły. Wysokie stężenie występowało przy szkołach zlokalizowanych przy zatłoczonych drogach, w gęstej zabudowie miejskiej.






Narzędzia do monitorowania

Czujniki powietrza to specjalnie zaprojektowane urządzenia służące do pomiaru różnych parametrów, które wpływają na jakość powietrza m.in. temperatury, wilgotność i stężenia różnego rodzaju zanieczyszczeń takich jak tlenek azotu (NO2), pyły zawieszone (PM2.5 i PM10), ozon (O3), tlenek węgla (CO), dwutlenek węgla (CO2) oraz lotne związki organiczne. Odpowiednie funkcjonowanie i umiejętne wykorzystanie czujników ma kluczowe znaczenie przy monitorowaniu warunków środowiskowych. Dzięki tym danym można ocenić czy stopień zanieczyszczenia znajduje się w granicach norm bezpieczeństwa. Czujniki powietrza dostarczają dane w czasie rzeczywistym co pozwala na monitorowanie zmian jakości powietrza w ciągu dnia oraz szybką reakcję na ewentualne przekroczenia norm. 


alt


Problem w Polsce dobrze znany

W Polsce niska emisja odpowiada za 52% pyłów PM10 oraz 82% benzyno(a)pirenu w powietrzu. W tej sytuacji kluczowa jest zmiana przyzwyczajeń, a co za tym idzie także edukacji. Polski projekt ESA czyli akcja „1200 czujników smogu” oferuje bezpłatne urządzenia pomiarowe dla 1200 szkół oraz edukację na temat cennych treści pomocnych w kształtowaniu postaw ekologicznych. Dzięki temu zebrane dane będzie można wykorzystać do kontrolowania zanieczyszczenia powierza. Niestety dla wszystkich szkół w Polsce tych czujników jest zdecydowanie za mało. Co zatem należy zrobić, aby poprawić jakość powietrza w szkołach? Należy zainwestować w profesjonalne systemy wentylacji, które pomogą w utrzymaniu zdrowego środowiska i w razie potrzeby oczyszczą powietrze. Pojawiające się kampanie mają na celu wspomóc placówki szkolne w zakupie odpowiednich czujników i możliwego dostosowania budynku względem nowej technologii. Firmy takie jak Delta Electronics oraz Sontay już w chwili obecnej aktywnie uczestniczy w polepszeniu stanu powietrza w szkolnictwie europejskim. W swojej ofercie posiada szeroki zakres produktów, obejmującej przede wszystkim czujniki jakości powietrza, temperatury, wilgotności, ciśnienia itp. Wykorzystywane są do monitorowania i sterowania parametrami środowiska w różnych aplikacjach, takich jak klimatyzacja, ogrzewanie, wentylacja, systemy zarządzania budynkiem oraz procesy przemysłowe. Jest to szansa do wyposażenia także polskich szkół w odpowiednie czujniki mierzące poziom zanieczyszczenia powietrza i umożliwienie kontrolowania problemu.





Szansa na polepszenie sytuacji

Poprawa jakości w szkołach to wyzwanie, które wymaga współpracy władz kraju, szkół, rodziców i lokalnych społeczności. Działania podejmowane w tej dziedzinie mają długofalowe konsekwencje dla zdrowia i przyszłości naszych dzieci. Prowadzone inwestycje w nowoczesne rozwiązania technologiczne, edukację i świadomość przyczynią się do zdrowszego i bardziej zrównoważonego środowiska dla uczniów.


alt


Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Aktualności
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu